Peti Kecemasan Untuk Kucing

9:38 AM





Kemalangan boleh berlaku, dan amatlah penting bagi anda untuk tahu apa yang perlu dilakukan di saat begitu. Jika kucing anda mendapat kecederaan serius, perkara yang pertama dan yang paling penting adalah hubungi segera klinik haiwan? 
Dalam kecemasan anda perlu menelefon doktor veterinar dengan segera.
Adakah anda mempunyai nombor telefon klinik veterinar? Doktor veterinar akan dapat menasihati anda tentang cara terbaik sementara menunggu anda hantar kucing anda ke klinik veterinar. Oleh itu, adalah idea yang baik untuk menyimpan kit asas pertolongan cemas di rumah.


1) Plaster pelekat ( Jenis gulung)
2) Bandage
4) Kapas
3) Pad kasar ( Gauze Pad )
5) Gunting
7) Sebotol air steril
6) Kertas penyerap 8) Selimut ( Warm Blanket )
Peti Kecemasan
Dalam keadaan kecemasan, ingat bahawa kucing itu akan berada di bawah tekanan dan mungkin menggigit atau menggaru. Jadi berhati-hati apabila mengendalikan kucing anda ( Boleh guna sarung tangan untuk menangani masalah ini). Jika kucing anda tidak menggigit anda, pastikan anda tidak mendapat luka, kerana gigitan kucing boleh dengan mudah mendapat jangkitan. Apabila berdepan dengan kucing yang cedera jangan membuat apa-apa pergerakan secara tiba-tiba dan membuat bising. Jika kucing itu telah terlibat dalam kemalangan, pertama mengeluarkannya ke tempat yang selamat (contohnya daripada jalanraya, walaupun memastikan jalan raya adalah selamat, tidak kira berapa segera yang anda mahu untuk membantu). Jika kucing telah terkena kejutan elektrik, jangan cuba untuk mendekatinya, kerana besar kemungkinan bahawa talian kuasa itu masih hidup. Menelefon polis dan menunggu jawapan mereka. Jika kucing itu terkena kejutan elektrik di dalam rumah pertama mematikan elektrik pada punca kuasa utama.
Jangan sekali-kali memberi kucing ubat manusia kerana mereka boleh menjadi sangat berbahaya untuk metabolisme kucing yang berbeza. Sebagai contoh, aspirin yang serius akan meracuni kucing anda.
Jika kucing menghadapi kesukaran untuk bernafas, contohnya jika ia bernafas dengan mulut terbuka, cuba kendalikan ia dengan sangat perlahan-lahan kerana ini kerana besar kemungkinan ianya mengalami kecederaan dalaman yang serius.
Jika kucing itu amat resah dan sukar untuk dikendalikan, anda boleh menggunakan selimut dan perlahan-lahan balut dia di dalamnya sebelum menghantar dia ke doktor haiwan.
Di bawah adalah senarai gejala yang memerlukan nasihat veterinar:
1. Kucing anda seolah-olah dalam kesakitan yang teruk atau tidak selesa
2. Beliau mempunyai masalah kesukaran bernafas, atau tidak sedarkan diri
5. Berjalan dalam keadaan tidak seimbang
3. Muntah berulang kali
4. Lemah dan kesusahan untuk bangun dan berjalan
6. Kerap pergi ke tandas tetapi tidak kencing atau pun berak. Ini mungkin disebabkan oleh pundi kencing yang dihalang, yang boleh mengancam nyawa jika tidak dirawat dengan cepat.
7. Dia didapati berada dalam kejutan (pernafasan cepat, gusi pucat atau putih, denyutan jantung yang cepat).
8. Terdapat pendarahan yang banyak (terang terpancut darah merah bersungguh-sungguh menunjukkan pendarahan arteri).


Nota : Maklumat ini adalah sebagai panduan sahaja. Amat berguna sekiranya dalam keadaaan kecemasan. Dapatkan segera Dr Veterinar untuk rawatan lanjut|


You Might Also Like

0 comments

Popular Posts